Luftkvalitén på Hornsgatan har förbättrats avsevärt sedan införande av dubbdäcksförbud trädde i kraft 2010. Men för att förbättra luften ytterligare har Stockholms stad även valt att införa en så kallad miljözon 2 på sträckan. Det innebär att äldre bensin- och dieselbilar som inte uppnår utsläppsklass fem förbjuds att köra där.
Oppostionsborgarrådet Jan Valeskog (S) ställer sig dock frågande till miljözonens faktiskt effekter för en ökad luftkvalitet.
– Tyvärr sysslar den här majoriteten med symbolpolitik. Experter som undersökt den här miljözonen har varnat för att den kan öka utsläppen eftersom folk övergår till bensindrivna bilar istället, säger han.
Jan Valeskog anser att den stora boven i dramat inte är personbilar utan snarare de tunga fordon som trafikerar sträckan. En fråga som han anser att majoriteten inte prioriterar.
– Den stora utsläppsboven är de tunga fordonen och det är dessa vi måste fokusera på om vi ska få en mätbar hälsoeffekt, och där har majoriteten ett jobb att göra som man idag nonchalerar.