Någon gång under 2020 kommer miljözon 2-krav att börja gälla för på fordon på Hornsgatan. Kraven ska gälla på samma sträcka som redan idag har dubbdäcksförbud.
Miljözon 2 innebär att bilarna måste klara utsläppsklass Euro 5 eller Euro 6 (se faktaruta). För dieselbilar gäller även att reglerna skärps ytterligare redan två år senare, den 1 juli 2022.
Miljöpartiet och trafikborgarrådet Daniel Helldén var drivande i att införa de högre utsläppskraven, som skulle ha klubbats igenom redan i början av sommaren men sköts upp till nu.
Tusentals bostäder i Skärholmen
Andra beslut i fullmäktige gällde byggprojektet Fokus Skärholmen, som fick grönt ljus av ledamöterna.
– Det är glädjande att projektet nu kan gå framåt, vi vet att vi behöver fler bostäder i staden och detta är ett steg i rätt riktning för Skärholmen, säger Johan Nilsson (M), ordförande för exploateringsnämnden, om de tänkta nya bostäderna i de södra delarna av Stockholm.
Samtidigt innebär beslutet klartecken för en upprustning av Sätra centrum.
Det är miljözon 2
Regeringen beslutade den 30 augusti 2018 att införa nya regler om miljözoner i trafikförordningen. Kommuner har nu möjlighet att inom ett visst område från den 1 januari 2020 införa miljözon för personbilar och lätta lastbilar. Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 (i huvudsak nyare än september 2009) och Euro 6 (i huvudsak nyare än september 2015) att få köra där. Men från och med den 1 juli 2022 kommer kraven skärpas för dieselbilarna så att endast sådana dieselfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor. För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85- bilar. Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här, till exempel elbilar och bränslecellsbilar. De är fortfarande kommunerna själva som avgör om de vill införa en miljözon samt vilken geografisk utbredning zonen ska ha.