Enligt Socialdemokraterna saknas det 4,5 miljarder kronor till investeringar för kollektivtrafiken och minst 400 miljoner kronor till driften. Därför kommer det fattas beslut om SL:s budget på landstingsfullmäktige den 14 juni och Socialdemokraterna är beredda att förhandla med Moderaterna.
– Regeringens välfärdssatsning på 380 miljoner kronor ska gå till vård och inte till att täcka SL:s underskott. Vi är beredda att förhandla med Moderaterna om en hållbar finansiering av kollektivtrafiken, säger oppositionsfinanslandstingsråd Erika Ullberg (S) i ett pressmeddelande.
Återblick till 2015
Redan förra året var samma fråga på tapeten och de borgerliga minoritetsstyret ville införa en höjning på SL-korten med 100 kronor. Men höjningen fick inte uppbackning av de övriga partierna och förslaget lades ner.
Socialdemokraterna uttryckte också då sin åsikt om att de aldrig kommer backa ett förslag om höjd SL-kassa.
– Vi är helt öppna för ett blocköverskridande samarbete. Dörren är alltid öppen för olika konstellationer och samarbeten som leder framåt för den här regionen. Vi kommer aldrig vara ett stödparti för Alliansen och höjd SL-kassa. Det kan vi inte acceptera, sa Erika Ullberg (S) oppositionslandstingsråd till SVT Nyheter Stockholm 29 maj 2015.
Redo att höja vid överenskommelse
Socialdemokraterna har ändrat åsikt det senaste året och är nu redo att höja taxan om en överenskommelse med Moderaterna resulterar i det.
– Vi är inte beredda att höja taxan om det innebär att skicka notan till resenärerna. Moderaterna måste vara beredda att ompröva sin ekonomi som har satt SL i det här svåra ekonomiska läget. Men om vi kommer överrens med Moderaterna är vi beredda att diskutera en prishöjning. Vi är beredda att ge och ta, säger Erika Ullberg till SVT Nyheter Stockholm under måndagseftermiddagen.
Under måndagen inleddes en diskussion mellan Socialdemokraterna och Moderaterna gällande ämnet.
Socialdemokraternas 10 förslag för en ekonomi i balans för SL:
1. Konsultbesparningar
2. Effektivisering av SL:s organisation
3. Genomlysning av SL:s alla investeringar under 10 år
4. Skjut upp Roslagsbanans etapp 2
5. Stopp för fler spårvagnar i innerstaden
6. Kistagrenen av tvärbanan ska byggas som planerat
7. Satsning på busstrafik
8. Höja kapaciteten och minska trängseln i tunnelbanan.
9. Öppna fler sekundäruppgångar och redan utbyggda uppgångar
10. Citybanans möjlighet till utökad pendeltågstrafik ska nyttjas fullt ut
Källa: Socialdemokraterna