– Att pendeltågen uppvisar den högsta punktligheten på tre år är ett kvitto på att hårt arbete lönar sig, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
Att ett tåg ses som punktligt i rapporten innebär inte att det följer tidtabellen på klockslaget. Trafikförvaltningen räknar ett tåg som punktligt om det ankommer och avgår inom 3 minuter från utsatt tid.
Tamsons (M) nöjd med nytt samarbete
I april skrev SL, Trafikverket och tågbolaget MTR en avsiktsförklaring om samverkan för att minska trafikstörningarna på pendeltågen i Stockholmsregionen. Kristoffer Tamsons menar att det är det närmare samarbetet som har lett till pendeltågen oftare går i tid.
– Vi kan nu konstatera att vårt gemensamma arbete med att minska trafikstörningarna i pendeltågstrafiken genom förbättrad infrastruktur fungerar. Enligt rapporten så beror det på att vi samverkar tätare och på ett bättre sätt tydliggör vem som är ansvarig för vad och vem som ska komma tillrätta med olika problem.
Den största andelen av förseningarna inom pendeltågstrafiken i maj berodde på infrastruktur (42 procent) följt av olyckor, tillbud och yttre faktorer (29 procent), enligt rapporten.
Dagarna i maj då punktligheten var sämst
• Den 7 maj hade månadens lägsta punktlighet (78,3 procent). Orsaken var främst en nedfallen kontaktledning i Flemingsberg som ledde till att bara ett spår kunde trafikeras till morgonen den 9 maj. En trasig växel vid Myrbacken, söder om Knivsta, påverkade också trafiken.
• Den 22 maj var punktligheten 89,3 procent vilket berodde på flera händelser. Ett tåg från ett annat bolag stod stilla mellan Häggvik och Rotebro, något som gjorde att bara ett spår kunde användas på sträckan. Utöver det inträffade flera fordonsfel, ett växelfel vid Älvsjö samt obehöriga på spåret vid Spånga.
Åtgärderna för punktligare pendeltåg
Den 12 april skrev Trafikverket, SL och MTR under en avsiktsförklaring som ska säkra en förbättrad pendeltågstrafik i Stockholmsregionen. I det finns 20 åtgärder. Här är några av dem:
• förebyggande underhåll på spårväxlar och spårledningar.
• förebyggande arbete för att minska obehöriga i spår
• särskilda åtgärder kopplade till platser med vanligt förekommande fel som exempelvis elfel vid Älvsjö
• åtgärder för att korta återställningstiden vid en trafikhändelse
• detaljerade störningshanteringsplaner för stopp på sträckan mellan Älvsjö och Stockholm Odenplan, och att genomföra partsgemensamma utvärderingar efter inträffade större händelser för att kunna dra lärdomar
• förbättra informationen på pendeltågsstationerna om alternativa resvägar vid störningar.