Reguljär busstrafik har aldrig tidigare trafikerats med självkörande fordon. Men den 24 januari var det så dags, och det i Kista som är först ut i landet.
– Det är roligt att åka med, det går jättesmidigt. Bussen stannar och det är bara att gå på, säger passageraren Johan Strömbom som är en av de första passagerarna.
Kör från tornet till gallerian
Bussarna, som körs på uppladdningsbara batterier, kör en 1,5 kilometer lång slinga mellan Kista Galleria och Victoria Tower. En buss rymmer 12 passagerare åt gången och avgår var femte minut. Resorna är gratis och bussarna är förarlösa så när som på en kundvärd.
Fordonen har lärt sig rutten genom att en inbyggd dator spelat in information om vägen och miljön. Om ett hinder skulle dyka upp stannar bussarna automatiskt. Maxhastigheten är 11 km/tim.
Isfläck satte stopp
Under premiärturen, när trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) åkte med, inträffade några små missöden.
Människor var så nyfikna på den nya bussen att de stod så nära vägen att bussen tvärstannade på grund av att säkerhetssystemet reagerade på åskådarna.
När bussen sedan skulle lämna en hållplats, som den automatiskt hade stannat vid, så fastnade den på en isfläck trots att hela vägsträckan plogats mycket noggrant för att vara redo för dagens trafik.
En bil som var parkerad 20 centimeter ut i gatan orsakade också ett tvärt stopp som kundvärden fick lösa manuellt, för att bussen skulle kunna köra vidare.
– Det blev ett lite hårt stopp där, men annars är det behagligt att åka, säger Johan Strömbom.
Från och med i dag startar en sex månader lång provperiod där allmänheten kan åka med de självkörande bussarna.
När det här permanentas, kommer du åka med bussarna då?
– Ja det tror jag. Det är ju jätteenkelt och smidigt, säger Johan Strömbom.
Självkörande fordon
Den 1 juli 2017 fattade regeringen beslut om nya regler för självkörande fordon som gjorde det lättare att få genomföra försök med självkörande fordon på allmänna vägar. I förordningen regleras även att det vid färd med ett självkörande fordon ska finnas en fysisk förare i eller utanför fordonet.
Källa: Regeringen