Det är nätverket Bevara och utveckla Riddarfjärdslinjen som står för initiativet att samla en skara påskrifter för att visa sitt missnöje mot landstingets beslut.
– Vi tycker beslutet är förhastat och bygger på missuppfattningar. Den ena är att ingen åker på linjen vilket motbevisas av 180 000 passagerar per år. Det andra är att den är dyr. Det motbevisas genom att den har näst lägst kostnad per passagerare, säger Martin Axhamre, initiativtagare Bevara och utveckla Riddarfjärdslinjen.
Landstingspolitikern och centerpartisten Gustav Hemming har en annan bild av trafikeringen.
– Räknar man hur många säten som är belagda på båten så är det en av tio, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd, och menar på att färjan har för få passagerare för att gå runt.
Kräver att politiker river upp beslutet
Runt 1300 namnunderskrifter lämnades över till skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming under fredagen, med krav om att riva upp nedläggningsbeslutet och låta färjan fortsätta trafikera sträckan Kungsholmstorg – Norr Mälarstrand – Riddarholmen och Klara Mälarstrand.
Missnöje även bland företag
Förutom de runt 1300 namnunderskrifterna från privatpersoner, har också 40 underskrifter från olika företag lämnats in.
Antalet passagerare på Riddarfjärdslinjen:
Under 2017 åkte ca 133 000 passagerare med Riddarfjärdslinjen, som trafikeras av en enda båt.
Motsvarande siffra för Ekerölinjen, var 41 000 passagerare fördelat på två fartyg.
Flest passagerare per fartyg hade Djurgårdsfärjan – nästan 720 000 personer.
Under 2018 spås antalet passagerare på Riddarfjärdslinjen ha ökat till 180 000 personer.
Källor: Trafikförvaltningen/SL och Strömma Kanalbolag.