”Vinsten på kontot innan nästa station” var en av bolagets slogans som i fjol väckte starka reaktioner från resenärer i Stockholms kollektivtrafik. Konsumentombudsmannen valde att stämma Elec Games, dotterbolaget för spelföretaget Ninja Casino, då KO ansåg att bolagets marknadsföring bryter mot lagen om måttfullhet. Det är första gången måttfullhetsaspekten prövas i svensk domstol.
Kan förändra reglerna för spelreklam
En eventuell dom kommer att bli prejudicerande för hur spel- och kasinoföretag får marknadsföra sig framöver, menar KO.
– Det innebär ju att inte bara Ninja Casino eller Elec Games ska förhålla sig till den, utan att alla bolag i spelbranschen ska förhålla sig till det och anpassa sin marknadsföring så den inte är lika lockande, påträngande och aggressiv som vi upplever att den är idag, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, som under dagen har hållit sakframställan i Stockholms tingsrätt.
Förlorade sin spellicens
Ninja Casino förlorade sin spellicens tidigare i somras efter att Spelinspektionen bland annat upptäckt att registrerade spelare kunnat spela bort pengar långt över sina egna insättningsgränser.
SVT Nyheter Stockholm har sökt Elec Games som avböjer att kommentera. Under torsdagen väntas rättegången vara avslutad och domen meddelas om tre veckor.