– Att kunna boka om eller boka en ny tid på vårdcentralen till exempel, och slippa sitta i en telefonkö som man behöver göra idag är en stor fördel. Många upplever att det är ett stort problem idag att tillgängligheten är dålig inom primärvården, säger Daniel Forslund (L), innovationslandstingsråd.
Från och med 2018 skärptes kraven på vårdgivarna och nu måste de kunna möta patienterna även på nätet, och många har nappat. En dryg miljon, eller över hälften av alla i Stockholms län anänder vården e-tjänster. Trots detta har inte alla vårdgivare kommit lika långt och många patienter upplever att det saknas tider. Detta har landstinget försökt råda bot på.
– Där har vi skapat en incitamentspott för vårdcentralerna. De kommer att få mer betalt ju fler tider de lägger ut och målet är att lägga ut mer än 40 procent av tiderna, informerar Daniel Forslund.
Inte lika lätt för alla
Men trots att e-tjänster är tänkta att underlätta vården och vardagen för fler människor är det inte lika självklart för alla. Vissa upplever att de inte får samma möjligheter.
– Jag har inte lyckats läsa mina journaler på nätet för jag vet inte hur jag kommer åt dem. Ingen har riktigt berättat hur man ska göra men jag har förstått att jag behöver ett bank-id. Jag har inget sådant, säger Soile Lingman som är patient på Capio Ringens vårdcentral.
Dock menar både sjukvården och landstinget att detta ska frigöra tid för läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal. Det ska ge de patienter som inte kan eller vill uppsöka hjälpen via webben mer möjligheter att träffa sin läkare i verkliga livet.
”Alla är vinnare på det här”
Vårdcentralen Capio Ringen är Stockholms näst största vårdcentral och där är man ledande i utvecklingen och ser mycket positivt på framtiden.
– Det ger en bättre tillgänglighet i den fysiska vården. Alla är vinnare på det här och vi tror vi bara sett början på hur de digitala tjänsterna kommer att användas inom sjukvården, säger Margareta Danelius, chefsläkare på Capio go.