Enligt en analys av Trafikverket borde inte solkurvorna ha uppstått överhuvudtaget. Myndigheten erkänner slarv när solkurvorna lagats, vilket lett till att de kommit tillbaka. Förra året drabbades svenska järnvägsnätet av 266 konstaterade eller misstänkta solkurvor, och i många fall så återkommer samma solkurvor år efter år. Något som skett i bland annat Södertälje hamn och i Hagalund i Solna.
Risk för urspårning
Solkurvor uppstår när metallen i rälsen utvidgas av värmen och spåren inte kan stå emot tryckkrafterna som uppstår, då ökar risken för urspårning. Enligt rapporten beror de flesta solkurvorna på för lite ballast, som håller spåret på plats, eller för mycket räls, och uppstår inte på spår som byggs och underhålls enligt reglerna.
”Med detta som bakgrund är det tydligt att många av våra regelverk inte efterlevs i praktiken”, står det i rapporten.
Ny handlingsplan
För att minska problemen har myndigheten tagit fram en handlingsplan, där det bland annat ingår att man följer upp att reparationen av solkurvor görs enligt reglerna.