Rektorn har valt att vara anonym i sin intervju med SVT. Foto: TT

Rektorn om ”manning”: ”Det allvarliga är att de tvingats till att slåss”

Uppdaterad
Publicerad

Rektorn på en av skolorna där elever varit inblandade i de arrangerade slagsmålen, så kallad ”manning”, berättar att hen har sett två filmer där elever har slagits. Runt de två som slåss har ett större gäng jämnåriga killar stått och manat på.

– En av de allvarligaste sakerna är att de som har slagits inte verkar ha velat slåss, utan har tvingats av de andra genom påtryckningar och hot, säger rektorn.

Eleverna har varit från fyra olika skolor. På samtliga skolor där elever deltagit i slagsmålen har skolan informerat elever och föräldrar om vad som hänt.

Den rektor som SVT Stockholm träffar berättar att man haft enskilda samtal med de elever på skolan som varit inblandade. Totalt har det rört sig om 10-15 elever, men bara en av dem har faktiskt slagits.

– Det kanske viktigaste är att fånga upp dem som haft en mer drivande roll i att slagsmålen blivit av, men också de som stått runt omkring, medlöparna. De måste förstå att även om det inte varit med och slagits själva så har de ett ansvar, säger rektorn.

Eleverna som slåss är under 15

Slagsmålen har skett efter skoltid och är polisanmälda. Men ärendena kommer förmodligen hamna hos socialtjänsten då eleverna är under 15 år. Enligt både rektorn och andra elever på skolan går de inblandade i de allra flesta fallen i årskurs sju. 

Och även om slagsmålen har skett efter skoltid så blir skolan ändå inblandad, menar rektorn.

– Det händer så mycket saker i sociala medier utanför skoltid som sedan tas med till skolan och som påverkar våra elever även under skoltid. Men i det här fallet vill jag understryka att det rör sig om ett ganska litet antal elever som varit med. För de allra flesta av våra elever är det här något man aldrig skulle bli inblandad i, säger rektorn.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.