Husbyborna har i en månad protesterat mot sin hyresvärd D. Carnegie & Co. Flera punkter på missnöje har förts fram, bland annat hyreshöjningar på renoverade fastigheter, dålig kvalitet på byggmaterial, kylan och framförallt det eftersatta serviceunderhållet.
– Irritationen har växt sig stark på grund av ägandebytena som har skett de senaste åren. Området har sålt flera gånger och det har varit kortsiktiga intressen, med dåliga renoveringar som nu förfaller. Och det har nu D. Carnegie fått ärva, säger Jörgen Strandberg, från Järvastyrelsen Hyresgästföreningen.
Nya avtal med Hyresgästföreningen
Igår träffade D. Carnegie & Co representanter för Hyresgästföreningen i Järva och de har kommit överens om ett antal åtgärder. Bland annat ska de nu förbättra sin service när det kommer till felanmälan, värme i lägenheterna, brister i de tidigare renoverade lägenheterna, utemiljö och lekplatser, långsiktighet, omsorg och boendeinflytande.
– Det finns nu stora förväntningar på att D. Carnegie ska svara upp mot den överenskommelse som nu undertecknats mellan Hyresgästföreningen och fastighetsägaren, säger Jörgen Strandberg, från Järvastyrelsen Hyresgästföreningen.
Läs mer: Amina i Rinkeby – Barnen skäms för sitt hem
– Vi har har försökt nå ut till hyregästerna men det har varit för få som har kommit till våra bomöten, där alla är välkomna. Vi har hittills inte fått in så många servicefelanmälningar. Nu har vi tagit till oss kritiken, vi kommer se över vår bemanning och våra serviceanmälningar, säger säger Jonas Hagström, regionchef D Carnegie & Co.
Men hur kommer det sig att så många känner sig missnöjda om all service har skötts väl?
– Om det inte anmäls så blir det svårt för oss att veta. Många har inte gjort en felanmälan. En del har trott att de har gjort en felanmälan före vår tid som ägare, för tre år sedan och tyvärr har vi inte fått över alla felanmälningar, men nu ska vi se över de enskilda fallen, säger Jonas Hagström.
– Under min tid som regionschef så har det inte varit några anmärkningsvärda felanmälningar.