Sedan två år tillbaka arbetar Kim Franzén på en Max-restaurang i norra Stockholm. Han är även fackligt skyddsombud på restaurangen.
– När vi har samtal och dialog med vår ledning trycker vi mycket på att vi är underbemannade, men de håller inte med. De tycker att vi klarar oss som vi är, säger han.
Starta videon för att höra Kim Franzén berätta mer om jobbet på Max.
”Hinner inte vila när jag är hemma”
Kim Franzén är inte ensam om att dela den här bilden. SVT Nyheter Stockholms rundringning visar att problemet är detsamma både inom andra restauranger på Max men även inom de andra stora snabbmatskedjorna. Det är framförallt underbemanningen som är det stora problemet, enligt de unga vi har intervjuat.
Samma bild delas av Kim Franzén.
– När vi ska stänga en kväll är vi bara två stycken. Samtidigt som det bara forsar in folk och en massa beställningar på skärmen. Det är enormt slitigt och jag hinner inte vila ut när jag kommer hem, säger han.
SVT Nyheter Stockholm har sökt Max som inte vill ställa upp på en intervju. I ett mail skriver presschefen följande:
”Max verkar i en bransch där arbetsuppgifter inte kan skjutas fram till morgondagen. Detta innebär att man vid sjukfrånvaro med kort varsel behöver ringa in medarbetare för att täcka upp vakanta skift”.