Flera krögare som SVT Stockholm pratat med går på knäna eftersom en stor del av gästerna slutat komma.
– Vi har sagt upp all personal. Jag har svårt att sova på nätterna, säger Björn Eriksson som driver en krog i Vasastan.
Restaurangen har nu börjat erbjuda pensionärer och andra infektionskänsliga kunder att köpa take away lunch för 45 kronor i stället för till normalpriset som ligger på 120 kronor.
– Det betyder väldigt mycket för mig. Här kommer de ut med maten så jag slipper gå in, säger Lotta Sjölander som har köpt hämtmat här flera gånger.
Handlar om överlevnad
För många företag inom besöksnäringen handlar det inte längre om att göra vinst – det handlar om att överleva.
– Den här veckan börjar vi köra ut matkassar till personer som inte kan eller vågar gå ut, säger Pierre Jacob som driver en krog vid Odenplan.
Krogen erbjuder också vårdpersonal att äta för halva priset.
– Det är bättre att mer eller mindre ge bort mat än att kasta den. Dessutom är det ett sätt att försöka behålla personal nu när vår omsättning sjunkit med 70 procent, säger Pierre Jacob som redan sagt upp åtta personer.
Ökat samarbete
Tau Mandéus, som äger en food truck, har slopat utkörningsavgiften innanför tullarna. Han menar att krisen så småningom kan leda till något gott.
– Det är inte någon som pratar om konkurrenter längre – nu är vi kollegor. I vår lilla bransch har vi till exempel börjat diskutera hur vi gemensamt kan lösa leveranserna utanför tullarna, säger han.