Det är 1 200 medlemmar som berörs av varslet, skriver Seko i ett pressmeddelande. I Stockholm är det medlemmar från MTR tunnelbana som omfattas av varslet. Om ingen uppgörelse nås träder det första steget i kraft den 11 maj. Det omfattar bland annat personal i Älvsjö.
Vad en eventuell strejk skulle innebära för resenärer i tunnelbanan kan inte MTR uttala sig om ännu. Erik Söderberg på MTR:s presstjänst säger till SVT Stockholm att de fick reda på varslet först när Seko gick ut med sitt pressmeddelande på tisdagen.
– Vi har inte hunnit analyserat varslet ännu och hänvisar till Almega tågföretagen för en kommentar, säger Erik Söderberg.
Även för SL kom varslet som en överraskning.
Hör SL om Sekos strejkvarsel i klippet ovan.
Vill ha tid för återhämtning
Strejken handlar om sena schemaändringar och att man vill ha mer tid för återhämtning. Sekos motpart är Almega Tågföretagen skriver i ett pressmeddelande, att det självklart är bäst om arbetsschema inte ändras.
”Men tyvärr ser inte verkligheten ut på det sättet”, skriver Almega Tågföretagen och hänvisar till Trafikverkets nya planeringssystemet MPK samt till den rådande lokförarbristen.
Den 11 maj är det bland annat klottersanerare, fordonsvårdare, reparatörer och växlare i Älvsjö som eventuellt tas ut i strejk. Måndagen efter, om strejken fortsätter, tas tågförare på röda linjen ut i strejk och från och med torsdagen 18 maj även lokförare stationerade i Stockholm och Hagalund.
Stockholms tunnelbana
I genomsnitt är det cirka 802 000 påstigande på tunnelbanan varje dag. Det innebär att samma resenär kan åka med flera gånger på en dag.
Av de resenärerna var det cirka 307 000 påstigningar under vardagar på röda linjen, den linjen som man nu hotar med att ta ut i strejk. De siffrorna är dock från 2020 och kan ha påverkats av pandemin.
Källa: Region Stockholm