Johan Bramstång säger att han aldrig har känt sig så kränkt i sitt liv som just igår.
– Att känna sig uttittad har varit en del av vardagen livet igenom för mig, men igår kände man sig som ett djur.
Istället för att vända sig till Johan och Kevin, ska ägaren istället ha pratat med deras assistenter när de försökte komma in på en krog i Upplands Väsby. Enligt Johan och Kevin var ägaren aggressiv när han kom fram.
– Han säger till våra assistenter att ”Vi vill inte ha dem här”, säger Kevin Nordfors till SVT Nyheter Stockholm.
– Våra assistenter ifrågasatte direkt varför han valde att inte prata med oss istället. Men han struntade bara i oss, säger Johan Bramstång.
Ägaren själv håller inte alls med om att det var så diskussionen gick till.
– Jag har inte ens pratat med killarna, bara med assistenten som var arg. Sedan lämnade de min restaurang, säger han.
Anmäler krogen till DO
Alla fyra i sällskapet reagerade på bemötandet och tänker nu ta det vidare.
Johan berättar att ägaren påstod att borden var reserverade. När hans och Kevins assistenter frågade om de kunde sätta sig i baren istället, ska ägaren ha svarat att baren var abonnerad.
– Bartendern hörde vad ägaren sa och ifrågasatte honom också. Hon sa att baren inte alls var abonnerad. Men ägaren ignorerade henne bara, säger Johan Bramstång.
– Jag har inte sagt att det var abonnerat, bara att ett bord var reserverat, säger ägaren.
Johan och Kevin har nu valt att anmäla krogen och ägaren till diskrimineringsombundsmannen, DO.
Ville inte riskera andras säkerhet
Ägaren menar att han inte kan riskera andra gästers säkerhet genom att låta rullstolarna stå vid nödutgången men enligt Johan och Kevin var det inte där de ville sitta.
– Jag måste tänka på allas säkerhet och det var fullt i lokalen, säger ägaren.
– Det är självklart att vi inte ska sitta i vägen för någon nödutgång, men så var inte fallet. Vi fick ju inte ens sitta vid baren, säger Johan Bramstång.
Johan och Kevin gick sedan vidare till en annan krog där de mottogs väl och kunde ha en trevlig kväll.