Landstinget måste spara omkring 300 miljoner kronor för att få ihop ekonomin, 100 av dem ska sparas in på busstrafiken enligt trafikförvaltningens nuvarande planer. Det handlar om nedlagda linjer, glesare och kortare turer. Totalt berörs 133 busslinjer i länet, varav 12 ska läggas ned.
Tre åtgärder
Oppositionen i landstinget är mycket kritiska till planerna och på onsdagen presenterade Socialdemokraterna och Miljöpartiet ett alternativt sparpaket som inte drabbar busstrafiken.
– Landstingsmoderaterna vill skära i SL:s kärnverksamhet, trafiken, och det försvårar både tillväxten och livspusslet för våra länsinvånare. Det är oacceptabelt, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd.
Förslaget består av tre punkter: fryst upphandling av båtlinjen mellan Ulvsunda och Södersjukhuset, ett system med kodord på sms-biljetter som ska sätta stopp för biljettfusket och stoppat byte till nya spärrar i tunnelbanan.
– Vi vill skära i sådant som ännu inte har satts igång, som en ny dieselbåt. Vi vill ta tag i sms-fusket och vi vill stoppa reinvesteringarna i de här dyra glasdörrsspärrarna och behålla de enklare spärrarna som funkar bra i dag, säger Erika Ullberg.
Tamsons: varken seriöst eller genomförbart
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) ger inte mycket för det alternativa sparpaketet, som han inte tror når upp till 100 miljoner.
– Vid en första anblick ser förslaget varken ut att vara seriöst, genomförbart eller något man verkar ha räknat igenom ordentligt. Man verkar blanda ihop drifts- och investeringsmedel på ett sätt som man inte får göra.
Tamsons menar att Socialdemokraterna och Miljöpartiet är ansvariga för besparingarna eftersom de tillsammans med Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna röstade ned höjningen av SL-taxan.
– Det problem de skapade i våras var ett budgethål nästa år på en halv miljard. De är välkomna in i det arbetet men då måste det ske seriöst, inte med ogenomförbara förslag som man presenterar i medierna.