Det är först den 10 juli 2017 som Citybanan ska börja rulla för allmänheten. Men redan nu börjar stationerna bli klara och den 6,9 kilometer långa tunneln har fått den utformning som den ska ha.
Två nya stationer
Spåren in mot Stockholm söderifrån utnyttjas sedan många år maximalt. Under rusningstid passerar det ett tåg var 30:e sekund vid den så kallade ”getingmidjan” mellan Centralen och Stockholm Södra.
Med Citybanan får pendeltågen två egna spår, vilket fördubblar kapaciteten och gör att tågen kan gå tätare och punktligare.
De två nya stationerna Stockholm Odenplan och Stockholm City gör att resenärerna får kortare bytestider till tunnelbanan. Stockholm Odenplan kommer att ersätta Karlbergs station.
Citybanan
Citybanan, en pendeltågstunnel under huvudstaden, är det största infrastrukturprojektet i Sverige. Den ska avlasta getingmidjan vid stadens södra infart, dubbla spårkapaciteten, öka punktligheten och göra järnvägsnätet mindre störningskänsligt.
Banan ska stå klar 2017 och hela kalaset beräknas kosta 16-20 miljarder kronor.
Staten betalar tio miljarder, Stockholms läns landsting 4,5 miljarder, Stockholms stad 1 miljard, och regionerna i Mälardalen och Östergötland (bland annat Uppsala) står för två miljarder kronor.