Citybanans tunnel är 6,9 km lång. Så här ser den ut mellan Stockholm City och Stockholm Odenplan.

Så här blir Citybanan – nya bilder

Uppdaterad
Publicerad

Den 6,9 kilometer långa tunneln öppnar 10 juli nästa sommar, men redan på fredagen fick SVT Nyheter Stockholm provåka de nya vagnarna.

Det är först den 10 juli 2017 som Citybanan ska börja rulla för allmänheten. Men redan nu börjar stationerna bli klara och den 6,9 kilometer långa tunneln har fått den utformning som den ska ha.

Två nya stationer

Spåren in mot Stockholm söderifrån utnyttjas sedan många år maximalt. Under rusningstid passerar det ett tåg var 30:e sekund vid den så kallade ”getingmidjan” mellan Centralen och Stockholm Södra.

Med Citybanan får pendeltågen två egna spår, vilket fördubblar kapaciteten och gör att tågen kan gå tätare och punktligare.

LÄS MER: Smygtur på Citybana

De två nya stationerna Stockholm Odenplan och Stockholm City gör att resenärerna får kortare bytestider till tunnelbanan. Stockholm Odenplan kommer att ersätta Karlbergs station.

Citybanan

Citybanan, en pendeltågstunnel under huvudstaden, är det största infrastrukturprojektet i Sverige. Den ska avlasta getingmidjan vid stadens södra infart, dubbla spårkapaciteten, öka punktligheten och göra järnvägsnätet mindre störningskänsligt.

Banan ska stå klar 2017 och hela kalaset beräknas kosta 16-20 miljarder kronor.

Staten betalar tio miljarder, Stockholms läns landsting 4,5 miljarder, Stockholms stad 1 miljard,  och regionerna i Mälardalen och Östergötland (bland annat Uppsala) står för två miljarder kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.