De nya tågen av modell X60B har en rad nya förbättringar jämfört med sin föregångare som nu körs i pendeltågstrafiken.
– Det yttre utseendet skiljer sig inte så mycket från det gamla, men vi vet ju alla att det är insidan som räknas. Det här är den nya generationens pendeltåg, med bekvämligheter som eluttag för resenärerna med möjlighet att ladda mobiltelefonen och mycket bättre anpassat för resenärer med funktionsnedsättning, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).
Tågen har förbättrad tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning genom bland annat fler tillgänglighetsanpassade platser, rullstolsanpassade platser med nödtalarenhet och så har dörrknapparna placerats på en höjd så att de uppfyller nya krav.
Stockholms läns landsting har beställt 46 nya pendeltåg som kommer att testköras i omgångar fram till Citybanans öppnande sommaren 2017.
SL:s nya pendeltåg – X60B
Leverantör: Alstom
Produktionsstart: 2013/2014
Produceras i: Salzgitter, Tyskland
Kostnad: ca 4,5 miljarder
Vikt: 209 ton
Längd: 107 meter
Antal sittande: 354
Plats för antal stående: 554
Hastighet: max 160 km/h
Motor: vattenkylda asynkronmotorer
Signalsystem: ERTMS + ATC2
Källa: SL