– Det här är en rivning som kommer hålla på under en lång tid. Det kommer inte vara klart förrän i januari nästa år. Samtidigt kommer vi påbörja arbeten på Katarinavägen där vi kommer bygga en nya vändplats för bussarna. Det är det som händer allra närmast, säger Eva Rosman, informatör för ”Nya Slussen”.
Men ombyggnationen av Slussen kommer att fortsätta i tio år och det är framförallt under de fyra närmaste åren som arbetet kommer att märkas av i trafiken.
– Det är svårt att bygga om en sån här central plats utan att det märks. Det kommer att vara stökigt och vissa tider kommer det att bullra. Men man ska hela tiden kunna ta sig fram, om än med lite begränsad framkomlighet.
”Vi är glada”
Detaljplanen för den Nya Slussen godkändes redan 2011, men den plan som igår godkändes av kommunfullmäktige innehåller några ändringar.
– Det vi vet idag är att glashuset mitt på torget troligtvis kommer att bli mycket mindre, men vi behöver möblera platsen på något sätt. Och gång- och cykelbanan kommer antagligen bli lite bredare. Genomförandet av ombyggnationen av Slussen har länge debatterats, men nu ser Eva Rosman fram emot att Nya Slussen nu kommer bli verklighet.
– Vi är glada i dag att vi nu kan starta det stora uppdraget som vi har fått. Och jag hoppas allt kommer alla kommer tycker att den långa resan har värt det när vi ser resultatet om tio år.
Fakta
2016 – Östra bron stängs
2017 – Den tillfälliga bussterminalen byggs
2018 – Detaljplanen för bussterminalen är klar
2019 – Huvudbron är klar
2022 – Slusskanalen öppnas och avtappningen av Mälaren är klar
2023 – Bussterminalen är klar
2024 -Trafikanläggningen är klar
2025 – Invigning