Det är tredje gången byggstarten skjuts upp för den nya gång- och cykelbron som ska gå parallellt med tunnelbanebron. Vad säger dina politiker om byggstoppen? Titta på videon.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Byggstarten för gång- och cykelbron som ska gå parallellt med tunnelbanebron har nu skjutits upp tre gånger. Vad säger politikerna om det? Klicka på videon. Foto: Illustration DBOX / Foster + Partners

Priset för förseningen av Slussens nya cykelbro hittills: 30 miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Efter SL:s besked om att all tunnelbanetrafik mellan Slussen och T-centralen skulle ställas in när nya cykelbron börjar anläggas, sköts idag byggstarten upp – för tredje gången. Hittills har förseningen kostat 30 miljoner kronor. Nu ska staden och regionen försöka komma fram till en gemensam lösning för bygget.

Varje vardag som bygget försenas kostar nästan en miljon kronor, enligt ledningsgruppen för Slussenprojektet. Konflikten handlar om vilka risker anläggningen av den nya gång- och cykelbron innebär för tunnelbanetrafiken.

Stockholms stad hävdar att bron kan byggas utan risk för tunnelbanetrafiken. SL menar att bygget kan leda till sättningar i Söderströmsbron.

Slussen

SL har därför beslutat att all tunnelbanetrafik mellan Slussen och T-Centralen måste ställas in när bygget pågår.

Nu har staden och regionen bildat en arbetsgrupp som ska lösa tvisten. Den 7 oktober ska en lösning presenteras.

Den nya gång- och cykelbron måste vara färdig senast sommaren 2025. Annars måste Stockholms stad söka nytt miljötillstånd.

I videon ovan hör du vad politikerna säger om turerna kring brobygget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Slussen

Mer i ämnet