Det är Stockholms Handelskammare med arenaoperatören Stockholm live som tagit fram prognosen.
– Taylor Swift lockar besökare från hela världen. När Friends Arena fylls med besökare innebär det också betydande intäkter för hotell, restauranger och butiker. Taylor Swifts besök är därför en riktig hit för Stockholms ekonomi, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Fyra av fem besökare väntas vara inresande till Stockholm, och komma från 130 olika länder.
Man har beräknat vad de inresta gästerna kan tänkas konsumera i anslutning till konserten. Där inkluderas boende, restaurangbesök, transporter och övrig shopping.
Enligt de beräkningarna blir den väntade ekonomiska effekten upp mot en halv miljard kronor, närmare bestämt 471 900 000.
I beräkningarna är priset för resan och konsertbiljetten inte inkluderat.
Taylor Swift spelar i Stockholm 17, 18 och 19 maj på Friends arena i Solna. Totalt väntas 150 000 konsertbesökare.