Förra vintern var många stockholmare missnöjda med halkbekämpningen. Och efter SVT Stockholms granskning av entreprenörerna lät staden göra en egen revision. Den visade på misstänkt vänskapskorruption mellan personal på trafikkontoret och snöröjningsentreprenörerna. Resultatet blev att två chefer på trafikkontoret omplacerades, och entreprenörerna polisanmäldes.
Nu presenterar Stockholms stad en åtgärdsplan för att förbättra snöröjningen den kommande vintern.
– Meningen är nu att kontrollfunktionen ska göra en enhetlig kontroll över hela stan. Tidigare har vi haft olika enheter som kontrollerat olika delar av stan. Nu ska det vara samma typ av kontroll med samma typ av frekvens så att alla vet att det här görs på rätt sätt, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Bland annat ska entreprenörernas arbete kontrolleras hårdare för att se till att avtalade åtgärderna faktiskt genomförs. För detta har Trafikkontoret tillfört två miljoner kronor extra ur budgeten för 2020.
Trottoarer ska snöröjas bättre
Sedan några år tillbaka används sopsaltning på cykelbanor och kombinerade gång- och cykelbanor. Det har lett till att många klagat över att cykelvägar varit rena från snö medan trottoarer varit fulla av snö och is. Nu ska fler trottoarer sopsaltas – bland annat i city och delar av Årsta – och budgeten för sopsaltning för gående ökar från fem till 12 miljoner kronor.
Dessutom kommer man anlägga så kallad markvärme på Vasagatan i samband med den nu pågående ombyggnaden.
Nya avtal – gående prioriteras upp
Till den kommande vintern träder en rad nya avtal i kraft för Bromma, Skärholmen, Hägersten-Liljeholmen och Älvsjö. Just nu pågår även upphandlingar inför vintern 2020/2021 för hela innerstaden, Hässelby-Vällingby, Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista.
I de nya avtalen ska gående prioriteras upp och entreprenörerna ska ha beredskap för att sopsalta gångbanor.