SVT Nyheter Stockholm har tidigare berättat om att fyra biljettkontrollanter blev avskedade av ISS för att kraftigt ha förbättrat kontrollsiffrorna genom att kontrollera sina egna SL-kort. Den fackliga organisationen Seko (Service- och kommunikationsfacket) menar att anklagelserna är felaktiga och driver fallet till Arbetsdomstolen.
I samband med den här konflikten har Seko kommit med ytterligare kritik mot arbetsgivaren ISS.
– Vi har sett att ISS övervakar biljettkontrollanterna i realtid via de handenheter de bär med sig för att kontrollera passagerare, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko som arbetar med avtalsområdet spårtrafik.
– Vi vill inte se att det förekommer, varför följer man i detalj var de är och vad de gör, och vilket stöd har arbetsgivaren i lagstiftningen för detta, säger Thomas Gorin Weijmer.
”Kan kontrollera om något sticker ut”
Varje biljettkontrollant har en personlig inloggning till handenheterna. Men syftet med det är inte att övervaka kontrollanterna, utan för att bland annat få fram korrekta siffror, menar Ulrika Södergren Andersson.
– Det är ingen som sitter och övervakar vad kontrollanterna gör i realtid. Syftet är att samla in statisitk som vi måste redovisa till vår kund, SL. Det görs inte på individnivå, men om det är något som sticker ut så kan vi se och kontrollera det, säger Ulrika Södergren Andersson, affärsområdeschef på ISS.
– Det kan handla om att samma SL-kort har blippats av en kontrollant jättemånga gånger varje dag. Då kan man ju fundera över om samma person åkt väldigt många gånger och träffat på samma kontrollant, eller om det handlar om något annat, säger Ulrika Södergren Andersson.
Seko vill reda ut den här frågan och är beredd att gå vidare till centrala förhandlingar. Om man inte löser tvisten där kan det bli aktuellt att ta frågan till arbetsdomstolen.
RÄTTELSE: I en tidigare version av denna artikel stod det att biljettkontrollanter övervakas med GPS i realtid. Det har korrigerats till att Seko menar att ISS övervakar de anställda i realtid via deras handenheter, men inte via GPS.