Redan när konditorkändisarna Roy Fares och Mattias Ljungberg öppnade sitt nya konditori i centrala Stockholm så började de spåna på semmelidéer. Tre dagar in på det nya året så startade försäljningen av nachosemlan.
– Man samlar ju hela familjen på fredagar och äter tacos, så varför inte göra en variant på semla? Då behöver man inte äta en jättestor bulle varje gång man tar en semla, säger Roy Fares som ligger bakom idéen.
Var målet att komma på den bästa nya trenden?
– Det är klart man vill, det vore en liten egoboost, Men det här är helt mellan mig och Mattias, han gjorde semmelwrapen förra året och nu vill jag att den här ska slå den. Det är en rolig fajt.
Semlor skapar debatt
Är ni inte lite väl tidigt ute med semlorna?
– Nej, man får inte glömma att fettisdagen ligger tidigt, så det är ingen lång period man äter semlor. Traditionellt så börjar försäljningen strax efter nyår.
Enligt konditoriägarna har reaktionerna varit olika. Några har varit skeptiska medan andra har varit mer positiva. Oavsett vad kunderna tycker, så väcker den iallafall uppmärksamhet.
– Det är roligt med semlor, det skapar alltid debatt. Tänk att ett bakverk kan uppröra så mycket, säger Roy Fares.