• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hör trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) om hur klottret påverkar SL. Foto: Annie Ericsson/SVT

Skadegörelsen i SL-trafiken ökar i coronatider

Uppdaterad
Publicerad

Klotter och skadegörelse på SL:s fordon har ökat den senaste tiden. Pendeltågen har varit värst drabbat. Klottret som ökat mest har mer än fördubblats jämfört med samma period föregående år.

Mellan vecka tolv och fjorton när coronaviruset fick ordentligt fäste i Sverige ökade skadegörelsen och vandaliseringen kraftigt i SL-trafiken. Det handlar om sönderslagna busskurer och fönsterrutor samt klotter på framförallt pendeltåg. Flera gånger har SL tagit hela pendeltåg ur trafik på grund av skadorna.

Oron växer för att fordon inte kommer kunna återgå till trafiken eftersom materielleveranser är svåra från delar av världen just nu, och inte kan leverera nya reservdelar i samma takt som vanligt. Det meddelar Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

”Vi måste alla hjälpas åt”

Skadesanering kostar hundratals miljoner årligen och Tamsons är orolig för ett läge med minskade biljetterintäkter samtidigt som de nu ser en ökad skadegörelse. Han är orolig att om det fortsätter kan det drabba exempelvis vårdpersonal som inte kan ta sig till jobbet med kollektivtrafiken.

– Jag uppmanar vandalerna att sluta omedelbart. Ni slår mot blodomloppet i ett samhälle i kris. Vi måste alla hjälpas åt för att hålla kollektivtrafiken rullande, säger Kristoffer Tamsons.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.