I Stockholm finns det cirka 80.000 förmånsbilar. Det är alltså många som berörs av skattehöjningen som kan bli kännbar. Foto: TT

Skattesmäll för förmånsbilister efter nya trängselskatten

Uppdaterad
Publicerad

De som har bil som en löneförmån, alltså en så kallad förmånsbil, har hittills sluppit ta upp trängselskatten som en skattepliktig förmån. Men från årsskiftet är det slut med det. Då ska den trängselskatt som gäller privatkörningen förmånsbeskattas.

En förmånsbil är en bil som ägs av arbetsgivaren men som den anställde fritt förfogar över. Bilen är en löneförmån och förmånsbeloppet redovisas tillsammans med månadslönen för beskattning. Arbetsgivaren är bilägare och måste betala all trängselskatt, även den skatt som uppstår när den anställde kör sin förmånsbil privat.

Sluppit i tio år

Ronny Svensson är tjänstebilsexpert på Ynnor AB och har länge följt hur regelverket kring förmånsbilar förändrats.

Ronny Svensson är tjänstebilsexpert på Ynnor AB. Foto: SVT

– När trängselskatten infördes var den en beskattningsbar förmån, säger Ronny Svensson. Men ett utslag i Regeringsrätten år 2007 medförde att trängselskatten ansågs ingå i schablonbeloppet bilförmån.

I tio år har förmånsbilisterna alltså sluppit betala skatt för sina privata passager genom betalstationerna. Skatten har betalats av arbetsgivarna – en klockren förmån.

En ren skattehöjning

– Det är av rättviseskäl och miljöskäl som skattskyldigheten införs, säger Yngve Gripple som är rättslig expert på Skatteverket. Den anställde ska hålla reda på fördelningen mellan passager som sker privat och vilka som gäller arbetet och redovisa detta för arbetsgivaren som beräknar förmånsvärdet.

I ett nyligen publicerat pressmeddelande skrev Skatteverket: ”Från den 1 januari 2018 kommer trängselskatt och infrastrukturavgifter vid privat körning med förmånsbil att lyftas ut ur förmånsvärdet.” En formulering som kan uppfattas som att förmånsvärdet skulle sänkas när den privata trängselskatten blir skattepliktig.

Yngve Gripple är rättslig expert på Skatteverket. Foto: SVT

– Nej, bilförmånsvärdet ligger kvar som tidigare, säger Yngve Gripple. Det beror på att när man införde schablonbeloppen så fanns det ingen trängselskatt.

Det är alltså frågan om en ren skattehöjning?

– Ja, så är det.

Tusen kronor i månaden

I Stockholm finns det cirka 80.000 förmånsbilar. Det är alltså många som berörs av skattehöjningen som kan bli kännbar.

– Den som kör väldigt mycket privat i Stockholm med sin förmånsbil kan komma upp i över tusen kronor i månaden i extra beskattning, säger Ronny Svensson.

Vilka reaktioner får du från bilisterna?

– Det är aldrig roligt att betala skatt. Det här kommer att svida i mars månad när man dragit skatten och var och en får ut tusen kronor mindre än vanligt.

Vad säger arbetsgivarna?

– Man tycker det är väldigt tråkigt att man fått så kort tid på sig för att anpassa sina rutiner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.