Skillnad på naket och naket?

Uppdaterad
Publicerad

Folkoperans uppsättning La Traviata fick nej när de ville annonsera i Stockholms tunnelbana. Bilden på kvinnan var för naken. Men Calvin Kleins modell fick ja.

Många stockholmare har reagerat på Calvin Kleins nya underklädeskampanj ”The original sexy”, det berättade tidningen Resumé för en tid sedan. Så här långt har Reklamombudsmannen fått in 16 anmälningar.

– Det är förhållandevis många som har reagerat på den här kampanjen. Samtliga som har anmält reklamen anser att den är objektifierande mot kvinnor och könsdiskriminerande, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Folkoperans La Traviata fick däremot inte annonsera i SL:s utrymmen då kampanjbilden var för naken, något som regissören för uppsättningen var förvånad över.

Inte SL:s beslut

Jesper Petterson, pressekreterare på SL menar att SL har så lite som möjligt att göra med vilken reklam som visas i tunnelbanan.

– La Traviata hamnade aldrig på vårt bord, utan det var Clear Channel som skötte allt. Vi har sista ordet när det är en bedömningsfråga. När det är saker som Clear Channel upplever som kontroversiellt, då kontaktar de oss. Clear Channel gjorde väl en första bedömning utifrån deras riktlinjer, säger Jesper Pettersson på SL.

Om ni skulle haft sista ordet om La Traviata, hur skulle ni ha resonerat då?

– Det kan vi inte spekulera om. Vi vill ha så liten inblandning i detta som möjligt. När det är kontroversiellt då tar vi sista ordet, säger Jesper Pettersson.

Helt naket – inte okej

Clear Channel, som godkände Calvin Klein men nekade La Traviata, menar att det alltid är en bedömningsfråga.

– Det är aldrig självklart, vi måste göra olika bedömningar varje dag. Det som hände var att vi sa nej till La Traviata. Den är helt naken vilket går emot vår policy, säger Sofie Brange, press- och kommunikationsansvarig på Clear Channel.

Calvin Klein fick ja, men har anmälts 16 gånger. Varför godkändes den?

– Vi fick en kampanj som gick globalt, ett motiv var vi tveksamma mot, det är när modellen drar ner sina trosor lite. Den tog vi bort från svenska marknaden. De andra bilderna fick SL göra en slutbedömning på och då godkände vi dem tillsammans, säger Sofie Brange.

På Clear Channel tror man att kvinnan på hästen skulle ha fått invändningar mot sig.

– Det finns inget ”alla tycker likadant”. Men det är superviktigt att det diskuteras. Men jag har aldrig varit med om att folk har invändningar mot män i underkläder, säger Sara Brange på Clear Channel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.