Kostnaderna för SL:s konsulter, som till exempel projektledare, kostar ungefär 200 miljoner kronor om året, det visar en preliminär rapport som presenterades på tisdagens trafiknämndsmöte.
Nu ska kostnaderna bantas ner till 90 miljoner kronor genom att ersätta konsulter med anställd personal, en besparing på 110 miljoner kronor per år.
Förslaget, som togs fram av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet röstades för av samtliga partier.
– Vi måste göra besparingar som inte slår mot resenärerna och tillväxten i regionen. Vi är glada för att Moderaterna nu agerar konstruktivt och går med på att skära ned på konsultkostnader så att vi kan få SL:s ekonomi att fungera långsiktigt, säger Nanna Wikholm, oppositionstrafiklandstingsråd (S).
Bussbesparingar
Alliansen beslutade även om nedskärningar i busstrafiken, något som inte har med konsultkostnaderna att göra säger Moderaterna.
– Att vi tar bort konsulter påverkar inte driftbudgeten, alltså den löpande trafiken, och eftersom Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna tidigare i år röstade emot att höja biljettpriserna så har vi ett hål i budgeten. Vi sade tidigare att det skulle få konsekvenser och nu ser vi resultatet av detta för busstrafiken, säger Claës Wersäll, pressekretare för Moderaterna i landstinget.