En stor stötesten hos motståndarna har varit att utsikterna från Slussen skulle försvinna, men expertgruppen menar att utsikterna kan bli bättre, men från andra platser. Flera av de byggnader som planerades från början är nu strukna.
Gång- och cykeltrafiken får bättre framkomlighet i Nya Slussen jämfört med dagens, säger expertgruppen, men de tycker ändå att det borde bli bättre, de anser också att bilarna har haft för hög prioritet i Nya Slussen-planerna.
Kostnaden kommer att bli 10 miljarder kronor, men gruppen anser att man ska ha ett riskpåslag på mellan 20-25%, alltså kan det kosta upp till 12,5 miljarder.
Renovering nödvändig
Att renovera dagens Slussen ansåg expertgruppen var inte aktuellt, det skulle i så fall snarare röra sig om rivning och bygga upp alltihop igen, så slitet är det. Renovera är nödvändigt, säger gruppen, Slussen är mycket nedslitet.
Experterna rekommenderar att man skapar ett fördjupat gestaltningsprogram, som ska diskutera utformning och kulturmiljön.
Trots expertgruppens genomlysning verkar det inte som om man kommer att sätta igång med de stora förändringarna i Slussenbygget snart, mycket verkar ännu oklart, bland annat bussterminalen i Katarinaberget.
M: ”Bekräftelse av vad vi redan vet”
Expertgruppen tillsattes av den röd-grön-rosa majoriteten i Stadshuset. Oppositionen menar att en granskning idag känns onödig.
– Det här är en bekräftelse av allt som stadens tjänstemän redan har sagt. Det här visar att vi hade fog för de beslut som är fattade, säger oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M).
Det är nu upp till de styrande politikerna i kommunfullmäktige att avgöra vad man vill göra med expertutlåtandet som kom under måndagen.
– Alla förslag och rekommendationer och förslag kommer vi att titta på. Och en del av dessa måste man räkna på. Jag utgår från att flera av förslagen kommer att genomföras men vi får återkomma om några veckor när vi har analyserat de konkreta förslagen, säger Jan Valeskog (S) som är ordförande i exploateringsnämnden.
Moderaterna däremot vill skynda på processen och menar på att folk är trötta på att vänta på byggstarten.
– De rimliga rekommendationerna som framkommer handlar om vad man kan göra inom ramarna för detaljplanen som ligger. För det behövs ingen expertgrupp för. Det är en lång resa till att Nya Slussen står klar och vi måste sätt igång nu, säger Joakim Larsson.
Genomlysning av ekonomin
I över tjugo år har man arbetat för att få fram en plan för hur man ska bygga om Slussen, men den detaljplan som ligger nu har fått högljutt motstånd och väckte tvekan hos Stadshusets nya majoritet. Den rödgröna majoriteten beslutade i höstas att gå igenom hela projektet, att göra en genomlysning av det, och en grupp på fyra experter tillsattes därför i höstas.
Det man framför allt ville gå igenom var ekonomin, men gruppen fick i uppdrag att titta på 11 punkter. Det handlar om ekonomi, avrinning till Mälaren, framkomlighet för fotgängare, cyklister och kollektivtrafik. De tittade också på möjlighet att renovera Slussen som det ser ut idag. Experterna är opartiska till Slussenprojektet och är varken politiker eller tjänstemän.
Gruppen har inte tittat på alternativa planer utan utgick helt från den liggande detaljplanen.