I en sal på Stockholms universitet sitter ett 70-tal förväntansfulla män och kvinnor. Det har alla varit lärare och förskolelärare i sina hemländer och har de senaste åren fått uppehållstillstånd i Sverige.
Nu är det upprop inför en 26 veckor lång utbildning som ska göra att de snabbare får jobb på svenska skolor. En av deltagarna är Mustafa Rifai från Syrien.
– Jag har jobbat med yngre grupper med barn på sju till elva år, men de sista åren i Syrien jobbade jag som gymnasielärare, säger Mustafa Rifai.
Bredvid honom sitter Elham Shaham som också kommit till Sverige från Syrien.
– Jag har jobbat som klasslärare i mitt hemland i 25 år. Jag gillar läraryrket och jag hoppas att kunna fortsätta med det. Gärna som modersmålslärare, säger Elham Shaham.
Ett år istället för fyra
Genomsnittstiden för en nyanländ lärare att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden är runt fyra år. Med snabbspåret, som regeringen presenterade i februari, ska etableringen kunna kortas till ett år, är det tänkt.
Undervisningen kommer att ske på både svenska och arabiska, berättar projektledaren Maria Netje vid Stockholms universitet.
– Det är en jättestor lärarbrist i Stockholm och det märker vi nu när skolorna startar, att det är många obehöriga lärare. Det är otroligt kul att kunna erbjuda Sverige de här kompetenta lärarna i framtiden. Det är ju jättemånga elever i skolorna som har arabiska som modersmål, så det här är ett jättetillskott, säger Maria Netje.
”Kan bidra till ett bra samhälle”
Varje vecka varvas teori om det svenska skolsystemet med praktik på skolor och studier i svenska.
– Lärare är ett yrke jag trivs bra med. Jag tycker om att jobba med barn och jag tycker om att kunna bidra till ett bra samhälle genom att vara lärare och undervisa barn, säger Mustafa Rifai.