– Jag tycker det är positivt att man önskar mer styrning, och den kommer komma, men inte från staden centralt, utan vi tar ett omtag och ska gemensamt med stadsdelarna bestämma hur vi ska jobba med SIG i Stockholm, säger Veronica Wolgast, avdelningschef på socialförvaltningen i Stockholms stad.
Hur ser du på att SIG-medarbetarna uttrycker en oro över att man jobbar så olika i stadsdelarna?
– Det är något som vi får prata om med deras chefer.
Samordningsmöte – men inga klara besked
Det är i maj som staden ska träffa avdelningscheferna från alla stadsdelar för ett avstämningsmöte. Men om och när det kommer nya arbetsmetoder kan socialförvaltningen inte ge några besked om just nu.
Projekten startade redan 2013, det har gått fem år, varför samordnades ni inte tidigare?
– Jag tycker inte att vi har väntat i fem år. Det tar att utveckla det här arbetet. Det är svårare arbete än man trodde. Och då har vi behövt den här tiden till att prova oss fram för att se vad det är som fungerar. Du får det att låta lite som att Stockholm stad inte har jobbat med frågan, men det tycker jag att vi har gjort. Nu ska vi gemensamt utvärdera arbetet.
När kommer de nya direktiven från samordningen?
– Förhoppningen är att vi ska ha flera konkreta förslag att gå vidare på. Kanske kring målgrupp och arbetssätt. Det här handlar om samverkan och det är inget som går att bestämma över ett möte. Vi hoppas att vi under det här året har kommit en bra bit på vägen, säger Veronica Wolgast, avdelningschef på socialförvaltningen i Stockholms stad.
Vilket ansvar har staden för hur stadsdelarna sköter och utformar SIG- projekten?
– Där har stadsdelarna eget ansvar och eget mandat. Vi har inget mandat att säga åt dem hur de ska organisera sig. Det är så det ser ut i Stockholm stad och så kommer det fortsätta att vara. Vi kan gemensamt prata om hur vi skulle vilja ha det tillsammans.
Kostnaderna för SIG ökar för varje år. Finns det några resultat som är mätbara?
Ja, i delar finns det resultat. I huvudsak har stadsdelsförvaltningarna följt upp sin verksamhet själva. Hur de har utformat den uppföljningen har sett lite olika ut. Från och med 2017 har stadsdelsförvaltningarna åtagit sig att följa upp verksamheten i en form som är gemensam för hela staden. Hittills är underlaget i den uppföljningen allt för litet för att det ska kunna anses vara representativt för hur det går för de personer som skrivs in i en social insatsgrupp generellt. Förhoppningen är att underlaget ska vara betydligt större i halvårsskiftet 2018.
Varför har ni inte mätt resultaten tidigare?
– Det är inte lätt att utvärdera den här typen av verksamhet utan där har vi också fått prova oss fram. Och samlat ihop det som blev stadsgemensamt, säger Veronica Wolgast, avdelningschef på socialförvaltningen i Stockholms stad.