Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Björn Embrén säger att saltet skadar trädrötterna och vit heta somrar har de svårare att klara torkan. Foto: Tommy Bergman/SVT

Trädexpert: ”Sopsaltning katastrof för träd och växter”

Uppdaterad
Publicerad

Att snöröja cykelvägar med saltlösning innebär att underlaget inte fryser igen så snabbt och att stockholmare kan cykla året runt. Men saltningsmetoden får hård kritik av trädexperten Björn Embrén, som varnar för att intilliggande träd drabbas av saltskador och riskerar att dö.

– Jag oroas över mängden salt som sprids. Enligt mina beräkningar kan det handla om drygt 3 hekto per kvadratmeter varje vinter, säger Björn Embrén, tidigare trädspecialist på Stockholms stads trafikkontor.

I över tjugo år har Björn Embrén jobbat med kreativa lösningar för att träd i Stockholm ska må bättre. Hans trädplanteringsmetoder är vägledande både i Stockholm och nationellt. Men arbetet med friskare träd är hotat, menar han, eftersom saltet hämmar både gamla och nysatta träds utveckling. Och på sikt riskerar träden att dö eftersom marken blir kompakt och rötterna känsliga för torka.

– Synliga tecknet på saltskador är då trädets bladkanter blir bruna redan i juli och augusti, säger han.

Saltskador på träd

Att träd och växter kan få saltskador av sopsaltningen är känd fakta, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Men hur mycket salt som ansamlas i mark och växtbäddar eller hur det påverkar går inte att säga eftersom trafikkontoret inte gjort mätningar hittills.

– Vi ser att det finns problem med salt och några cykelbanor funderar vi på att sluta sopsalta. Men vi vill ju att folk ska cykla under vinterhalvåret och då måste vi få fram bra cykelvägar, säger han.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén(MP) Nysatta träden på Vasagatan ska nu undersökas för att se hur sopsalt påverkar träden. Foto: Jens Larsson/SVT

Stadens trädskador har flera förklaringar enligt Daniel Helldén (MP). Det kan bero på dåliga förutsättningar från början, att träden inte har tillräckligt stora växtbäddar, schaktskador eller de senaste årens torka.

Nu ska Stockholms stad se över om det finns förbättringsåtgärder kring saltanvändningen. Under våren planeras en utökad besiktning på vissa sträckor där det sopsaltas, för att se om det finns någon skillnad jämfört med andra sträckor. Även analyser av förhållandet mellan dagvatten och träd ska göras.

Sopsaltning

Metoden med saltlösning på cykelbanor började användas året 2014. Cirka 22 mil cykelbana sopsaltas och 15 mil på intilliggande gångbana i Stockholms kommun.

Källa:Trafikkontoret

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.