I maj vann Voi i samarbete med det norska bolaget UIP Stockholms stads upphandling av lånesystem för elcyklar, ett avtal värt många miljoner. Men det överklagades av ett spanskt bolag och nu har förvaltningsrätten beslutat att helt diskvalificera det vinnande anbudet från Voi och UIP.
Det innebär att Stockholms stad inte får skriva kontrakt med Voi och UIP som de tänkt sig.
– Det är ju olyckligt för det här innebär att lånecyklarna till stockholmarna kommer dröja ännu längre än den tid som det har tagit nu, och det är ju inte bra, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Anbud på norska och engelska
Orsaken är dels att anbudet var bitvis på norska och engelska, förutom svenska, dels att företaget inte följt de obligatoriska kraven som Stockholms stad satt upp för ”teknisk och yrkesmässig kapacitet”.
– Det fastnar på formaliafrågor hela tiden, det har ju ingenting att göra med själva lånecyklarna eller något annat. Det är olyckligt att det blir så här, säger Daniel Helldén.
Stockholms stad måste därför nu utvärdera anbuden om lånecyklarna på nytt men utan att ta med Voi och UIP:s anbud alls i de nya beräkningarna.
Hyrcykelstrul – inte första gången
Krånglet med Stockholms stads kommunala hyrcykelsystem har pågått länge. Det har inte funnits hyrcyklar i kommunal regi sedan vintern 2018 efter att en tidigare upphandling också underkändes av förvaltningsrätten.
– Det är ju inte bra för det innebär att man går över till andra transportmedel. Om man fått folk att cykla så vill vi att de ska fortsätta med det. Så vi hoppas att det här löser sig så snart som möjligt.
Oklar framtid
När Stockholms stads lånecyklar kan komma på plats är oklart.
– Nu sitter stadens jurister och funderar på vad man ska göra. Vi är ju inte enda part, när den här domen har kommit så kan andra aktörer överklaga. Skulle det vara så att vi tilldelar den här upphandlingen till ett annat bolag så kan det överklagas, så vi vet egentligen inte vad nästa steg blir, säger Daniel Helldén.
– Så allt är ganska osäkert?
– Allting är osäkert och vi vet inte när det blir ett lånecykelsystem.