Anders Porelius är pressansvarig vid trafikkontoret i Stockholm och enligt honom finns det inget underligt eller något som har förändrats i de avtal man har med entreprenörerna.
– Vi har avtal med 11 olika entreprenörer. Det finns inga stora skillnader i hur avtalen ser ut i år jämfört med andra år. Vi har haft samma företag som skött snöröjningen sen 2011 säger Anders Porelius till SVT Nyheter.
Avtalen gäller snöröjning från och med 15 oktober och 2016 har man en ”normalbudget” för snöröjningen. Siffrorna pendlar under de senaste åren mellan ca132 miljoner till ca 223 miljoner kronor.
– Årets budget ligger på en nivå för att det ska snöa ”normalt” men det betyder inte att vi inte skulle strunta i att röja om pengarna tagit slut.
Men har ni ändrat något i tiderna när snöröjarna ska vara aktiva? Till exempel att de inte ska jobba på natten?
– Nej, vi lägger oss inte i hur de snöröjer men bara att det blir gjort, säger Anders Porelius till SVT Nyheter.
Kontrollerar snöröjarnas gps
Men de flesta Stockholmare har inte sett någon som har plogat vare sig natt eller dag. Efter rekordsnöfallet i tisdags och onsdags så var gångbanor, cykelstråk, gator och stora vägar oplogade. Det rimmar dåligt med stadens nya policy om ”jämställd snöröjning” som går ut på att det är lika viktigt att ta bort snö där folk ska gå som där de ska parkera och köra bil.
Var höll plogarna och snöröjarna till under tisdag-torsdag? Ingen man pratar med har sett att det röjts någonstans oavsett stadsdel?
– Vi håller på och ”utvärderar” vad som skett med snöröjningen de senaste dygnen. Till exempel kommer vi att kontrollera att snöröjarna verkligen varit ute. Vi kan kontrollera deras uppgifter mot fordonens gps för att säkerställa att de gjort sitt jobb, säger Anders Porelius.
Enligt avtalen med entreprenörerna ska det finnas ca 200 fordon för snöröjning den här säsongen. Hur många som varit ute de senaste dygnen kan trafikkontoret inte svara på idag. Om det visar sig att företagen inte skött snöröjningen kan de få betala vite, alltså böter för att de inte utfört jobbet korrekt. Anders Porelius påpekar att det även kan vara Stockholms stad som har gjort fel.
– Det kan även vara vi som har haft brister som gjort att problemen har uppstått. Det är vi som begär var snöröjarna ska koncentrera sina resurser vid häftiga snöfall. Det förändras varje år på grund av byggen och förändrad stadsbild. Men i utredningen utvärderar vi även vårt eget jobb, säger Anders Porelius.
När blir det arbetet färdigt?
– Inte före jul.
Men vore det inte vettigt att kontrollera att snöröjarna verkligen varit ute och jobbat de här dygnen?
– Det skulle vi kunna göra snabbare absolut men då måste chefen för stadsmiljö begära att vi prioriterar det och där är vi inte nu, säger Anders Porelius till SVT Nyheter.
Stadsmiljös vinterkostnader 2011 – 2015
2011: 137,3mnkr
2012: 223,1mnkr
2013: 192mnkr
2014: 132,8mnkr
2015: 141,1mnkr
Trafikkontoret efter siffrorna