SVT Nyheter Stockholm har tidigare besökt skolor som börjat testa på programmering men för att hänga med i utvecklingen måste även lärarna utbildas.
Hör lärarna Oscar Sterne från Loviselundsskolan i Hässelby och Louise Hallman från Mälarhöjdens skola berätta om hur de tänker lära ut programmering i videon ovan.
På Spotifys kontor i centrala Stockholm har en grupp lärare fått testa på programmering. De kommer från skolor i hela Stockholm men samlas för att lära och koda tillsammans med volontärer från den ideella föreningen Kodcentrum.
– Vi har provat på att lära lärarna det som vi i vanliga fall lär ut till barnen, att våga prova att koda. Det finns ju i läroplanen sedan i höstas och för att lära ut på ett bra sätt så måste man ju själv ha en uppfattning om vad det är och varför man lär ut det. Många gånger så kan ju barnen ganska mycket om det här, säger Tina Vincent, volontär vid Kodcentrum.
Spotify: Finns inte tillräckligt många med kodkunskap
Vad tjänar Spotify på en sådan här kurs?
– På ett sätt ingenting, men vi har också allt att tjäna på det. Det som är bra för Sverige är ju bra för Spotify. De här eleverna och lärarna kanske inte direkt kommer hjälpa oss med framtida arbetskraft men troligtvis fungerar det ju så i något ekosystem, säger Katarina Berg, global HR-chef på Spotify och fortsätter:
– Det finns inte tillräckligt många människor i Sverige som har kodkunskap.