• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Cyklist vid rödljus

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Sara Broomé cyklar till jobbet varje dag. ”Jag tycker matbuden sköter sig”, säger hon vid ett rödljus på Odenplan. Foto: Mats Hedström/SVT

Vad tycker du om matbudsmopeder på cykelbanan? Dela med dig i vår chatt

Uppdaterad
Publicerad

De bullrar, kör på samma banor som cyklisterna och så är de många. Hur irriterade är de cyklande stockholmarna på sina mopedburna medtrafikanter?

Vad tycker du om matbudsmopeder på cykelbanan?

Tack för era inlägg. Nu stänger vi chatten för den här gången.

Hastighetsbegränsa gång/cykelbana • Det är nästan lika omöjligt att korsa en cykelbana som körbanan i tex centrala Stockholm. Ge gående företräde.
Delad yta på smala trottoarer är farligt. Har man en matkasse i ena handen och ett yngre barn i den andra blir man nästan påkörd eller av med matkassen. Även elrullstolar som är bredare än cykel svischar fort ner för backarna i en hastighet som överskrider en som går fort, springer. Avgränsa banorna för tryggheten för gående. Låt fordon i samma fart dela på körbanan.

Elisabet Lindquist • Bra att detta problem uppmärksammas! Matvarubuden har under ett par år kört överallt där det passar dem. Den dåliga avgasförbränning är hemsk att inandas när man är ute springer eller går snabbt, Den är inte heller bra för små barn. De kör regelmässigt på cykel/gångbanor, genom parker och naturområden.

Kristian • I Stockholm kör matmopederna riktigt bra. Lugnt och försiktigt. De tjänar säkert så pass lite att det inte är intressant att krocka eller stressa sönder maskinen. Enda incidenten jag sett var en svinsnabb Foodora på Cake elmoppe - säkert nåt reklamjippo för det blir ju jävulskt många pizzor att leverera innan den moppen är betald. Matlådan bak var säkert en meter bred och med den lådan mejade han ner en cyklist bakifrån. Lådor bredare än chaufförens axlarna borde vara 100% förbjudet. Avgaser är såklart tråkigt, men det är flera år sen jag såg en tvåtaktare som matmoppe.

Gustav • Jag har inget egentligt problem med att klass 2-mopeder framförs i cykelbanorna, de ska ju framföras där, det stora problemet i många städer i det här landet är istället att cykelbanor och trottoarer designas som en framkomlighetsåtgärder åt bilister och därmed alltid kommer i andra hand. Så det som stör mig i sammanhanget är kapacitetsbrist på cykelvägarna, inte de andra som vill använda dem på rätt sätt.

Med det sagt tycker jag att matbudsfirmorna skulle hålla med elcykel åt sina förare istället ty det är samma lagliga toppfart på bägge fordonssorterna.

Åsa • Kan man inte sätta hastighetsbegränsning, tex 5km, dagtid. Kl 6-20, kanske. Det är väl ganska normal gånghastighet.

Åsa • Man kan elsparkcykla i gånghastighet.

Galet • Mopedister, cyklister, voxister är alla galna utan respekt för någon eller ngt annat. Kan inte räkna upp gångerna när cyklister, mopedister, voxister kommer I 20-50 km i timmen o hantera att alla andra och allt annat har väjningsplikt. Man har noll förståelse för att vanliga trafikregler även gäller för dem speciellt när det kommer till deras avsaknad av respekt för gående personer. Helt sjukt hur ni beter er i trafiken.

Lawett • Matbuden illustrerar problemet med cykelbanorna. Där trängs allt från förvirrade äldre eller turistande fotgängare som aldrig sett en cykel, barnvagnar, hundägare, elsparkcyklar och elcyklar. Alla som inte får vistas på gatan och alla i sin egen takt.

Gia • Matbud överallt kan inte friska människor gå ut och handla själva, även cyklister anlitar matbud

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.