Det handlar om barn med särskilda behov och funktionsnedsättningar som behöver hjälp att ta sig till och från skolan. Förra året rapporterades flera tusen avvikelser i skolskjutsen till kommunen, och enligt familjer som SVT Nyheter pratat med har situationen fortfarande inte blivit bättre.
– Jag vill ju hinna till skolan i tid, säger 10-åriga Love Barndt, som har skolskjuts varje vardag.
Uppgift: Kör utan utbildning
Enligt kontraktet mellan Stockholm stad och leverantören Cabonline är företaget skyldig att utbilda alla chaufförer i ”att hantera elever med särskilda behov”. Det finns också krav på att förarkontinuiteten ska vara hög för elevernas trygghet.
Men flera åkare som SVT har pratat med säger att reglerna inte efterföljs. De uppger att Cabonline regelbundet delar ut skolskjutsuppdrag till förare utan rätt utbildning och utan skolskjutsskylt, något som är obligatoriskt enligt Transportstyrelsens föreskrifter. Det kan också ta flera månader att få rätt utbildning av Cabonline, uppger åkare.
– Det är inte den bilden jag har, säger Sasa Vejzovic, affärschef för samhällsbetalda uppdrag på Cabonline.
Han medger dock att körningar utan rätt skyltning sker i undantagsfall, men hänvisar till att det finns en öppning för undantag i lagstiftningen. Den dagen som SVT filmar när Love Barndt åker skolskjuts är det en bil utan skyltning.
Kommunen: ”Beklagligt”
Men Liselothe Engelgren, verksamhetschef på upphandling och inköp inom Stockholms stad, uppger att det inte finns något undantag från kravet på skolskjutsskylt i avtalet med Cabonline.
”I det stora hela upplever vi att resorna fungerar bra. Det är beklagligt om det inte fungerar som det ska för alla. Vi för en kontinuerlig dialog med vår leverantör om avvikelser och förbättringar”, skriver Liselothe Engelgren i ett mejl till SVT.
Med anledning av SVT:s granskning kommer staden nu särskilt följa upp kravet om skolskjutsskylt och hur Cabonline arbetar för att säkerställa att alla förare har genomgått utbildning.
FAKTA: ANTAL AVVIKELSER
Stockholms stad har tre skolskjutsleverantörer: Cabonline region Stockholm AB, Samtrans omsorgsresor AB och Sirius omsorg holding AB.
Klagomål på skolskjuts rapporteras in som avvikelser.
Totalt antal avvikelser 2023:
Cabonline: 1 427 stycken
Samtrans: 4 135 stycken
Sirius: 944 stycken
Ingen motsvarande statistik finns för 2024. Hittills under året har serviceförvaltningen dock fått in 568 stycken avvikelser via behöriga beställare och skolor.
Enligt Cabonline har 653 avvikelser inrapporterats hittills under den här höstterminen, av ca 75 000 resor totalt, men företaget uppger att det kan finnas ett mörkertal.
Källa: Stockholms stads serviceförvaltning samt Cabonline. I statistiken som redovisas för Cabonline samt Sirius andra halvåret uppges antal avvikelser totalt över samtliga avtalsområden, ej enbart skola. Detta innefattar LSS, skola, äldre samt barn och funk.
Notera att det totala antalet resor skiljer sig åt mellan de olika leverantörerna.