Bilfritt på helger efter stök på Sveavägen: ”Ska präglas av folkliv”

Uppdaterad
Publicerad

När den rödgröna majoriteten nu tagit över styret i Stockholms stadshus rivstartar det miljöpartistiska trafikborgarrådet med att ta krafttag för att reducera biltrafiken i Stockholm. I den kommande budgeten är målet att bilkörandet ska minska med 30 procent. Bland annat ska fler gator bli bilfria och Sveavägen blir först ut.

– Sveavägen är en paradgata och ska i högre grad präglas av folkliv, snarare än motorbuller, säger det nytillträdda trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

En av orsakerna till att just Sveavägen valts ut är att det återkommande varit problem med buskörningar och stök på gatan, enligt trafikborgarrådet som menar att många boende efterfrågat politiska åtgärder för att minska biltrafiken.

Gun Hanno bor strax intill Sveavägen och säger att vissa bilförare och motorcyklister använder gatan som en racerbana, särskilt på helger och kvällar. Foto: Ellen Pan/ SVT

Enligt det nya styret är ambitionen att gång-, cykel- och kollektivtrafik ska vara navet i staden. Målet är att minska bilkörandet med 30 procent till år 2030 står det i den kommande budgeten som presenteras i nästa vecka. Bland annat ska det byggas infrastruktur med bredare cykelbanor, trottoarer och övergångsställen. Dessutom ska det bli fler bussfiler, enligt borgarrådet.

Sträckan ska utredas

Under våren 2023 ska trafiknämnden utreda hur införandet på Sveavägen ska gå till. Det handlar bland annat om vilken sträcka som ska omfattas, vilka helger som är lämpliga och hur avstängningen ska upprätthållas.

– Det är fortfarande så att vissa nödvändiga transporter ska kunna göras som till exempel leveranser och färdtjänst, säger han.

Sveavägen

Sveavägen är en huvudgata genom stadsdelarna Vasastan och Norrmalm i Stockholms innerstad. Sveavägen börjar vid Sergels torg och går fram till Norrtull. Gatan är cirka 2 500 meter lång.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.