– Just nu fungerar inte tågtrafiken bättre för någon. Leverantören levererar inte som den ska och den svenska järnvägen fungerar inte som den ska, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.
Tamsons konstaterar att det är staten, inte landstinget och SL som ansvarar för järnvägarna. Han medger att trafiken under den senaste veckan varit under all kritik, inte bara när det gäller de stationer som skip stop-tågen inte stannar på.
– Tanken var att förbättra pendeltågstrafiken, tyvärr gick det ut över ett fåtal stationer. För 95 procent är den här lösningen en förbättring och jag förväntar mig att vi de kommande åren kan arbeta för att det blir en förbättring för alla, men vi kan inte utöka pendeltågstrafiken när den inte ens fungerar som den ska.
”Del av större process”
Även borgerliga politiker i kommuner med stationer som skip stop-tågen hoppar över är kritiska. Tycker du att ni har involverat dem tillräckligt i processen?
– Man ska komma ihåg att snabbpendeltågen är en del av större process. Vi utökade pendeltågstrafiken med ambitionen att det ska bli bättre för alla.
Men har de involverats tillräckligt i processen?
– Jag har fört dialog med samtliga kommuner skulle jag säga. Sen kan vi givetvis alltid ha en ännu bättre dialog.
Kontaktat SL
Kristoffer Tamsons (M) har varit i kontakt med SL och trafikförvaltningen gällande problemen som varit senaste veckan. SL ska nu kräva åtgärder och insatser från leverantören MTR:S ledning för att trafiken ska fungera.
– Det måste vidtas åtgärder mot leverantören som inte håller vad de lovar gällande mer och bättre pendeltågstrafik. Dessutom måste den svenska järnvägen bli bättre, en väldigt stor del av felen de senaste dagarna har med järnvägen att göra. Järnvägen måste fungera på det sätt som trafiken kräver.