• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

På onsdagen flydde resenärerna från hettan på ett tåg efter att ha suttit instängda flera timmar. Presschefen på Trafikverket, Bengt Olsson, förklarar varför man inte få lämna tåget på eget initiativ. Foto: TT/Trafikverket

Trafikverket: ”Livsfarligt och förbjudet att evakuera på egen hand”

Uppdaterad
Publicerad

Nu varnar Trafikverket för att evakuera tåg på egen hand. Presschefen säger att det både är livsfarligt och förbjudet, samtidigt som han uttrycker förståelse för passagerarnas frustration.

Ett Arlanda Express-tåg fullt med resenärer stod stilla i nära fyra timmar till följd av tågstoppet norr om Stockholm på onsdagen.

En av resenärerna berättar att det var dålig information, att det var hett, saknades vatten och att toaletterna slutade fungera. Passagerare började må illa, fick panik och 40 till 50 personer evakuerade tåget på egen hand.

– Jag förstår fullkomligt att det känns jobbigt, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Kan vara strömförande

Men han förklarar snabbt varför man inte får lämna tåget på eget initiativ.

– Dels är det så att när en kontaktledning går ner, som det hände igår, då kan det ligga 16 000 volt öppet och kan leda utanpå tågytan, på utsidan. Och det är en fullkomligt livsfarlig ström så den förorsaka skador, säger Bengt Olsson.

Han menar också att det inte är säkert att det är stopp i trafiken på intilliggande spår.

– Så där kan det plötsligt komma ett tåg som är helt omedvetet om att det andra tåget har fått stopp, och att det finns folk som är ute och går i spårmiljön.

Svårt med transport

Det finns också en risk för att man skadar sig när man går ute i makadammet eller inte hittar tillen bra upphämtningsplats.

– Det kan vara en sådan miljö runtomkring att det inte går att komma intill med andra färdmedel, förklarar Bengt Olsson som ett fjärde skäl.

Trafikverket vill istället se att trafikföretagens personal ombord på bästa sätt försöker hanterar den nödsituation som uppstår.

– Här behöver man jobba väldigt mycket med människorna som finns ombord på tåget för att det ska vara lugnt tills hjälp kommer utifrån, säger Bengt Olsson presschef på Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.