– Det är orimligt länge förstås. Det kan inte vara meningen att det ska ta två år att få en nätanslutning. Ska vi få till den här omställningen till elbilar så behöver det gå fortare, säger Jenni Alterlind, chef E-mobility på Circle K.
Det handlar om två stycken snabbladdare med hög effekt på 300kW som kräver att elnätet förstärks. Drivmedelsbolaget Circle K ansökte om att få koppla in laddarna hos elnätsbolaget Vattenfall för över två år sedan.
Terrängen har försvårat
Vattenfalls förklaring till att det tagit så lång tid är att det varit extra krångligt att förstärka elnätet. Det har krävts en ny nätstation som placerats i besvärlig terräng som bara kan nås via en cykelväg och dit kranbilar inte kan komma fram.
– I det här fallet har ju kunden fått vänta längre på att få sin förfrågan besvarad än vad som är önskvärt förstås, och det beklagar vi djupt. Men utbyggnadsprocessen för en kraftledning är tidskrävande och det gör att ledtiderna ibland blir längre än vad kunderna önskar, säger Carina Netterlind, pressekreterare nät Vattenfall.
Inkopplingen dröjer
Nu väntar bara en samordning av elavbrott för inkoppling och prognosen är att det ska ske inom tre till sex veckor.
-Nu hoppas vi att det är nära, säger Jenni Alterlind på Circle K.
Laddstationer
Det kan ofta vara komplicerat att bygga laddstationer när många intressen ska samordnas. Det krävs inte bara bygglov från kommunen, utan ofta tillstånd från länsstyrelsen, markägare med flera. Elnätsbolaget måste också garantera att det finns kapacitet i området, och man behöver ofta gräva nya kablar med krångliga markfrågor som följd. Stockholms kommun har försökt korta processerna och pekas i en färsk rapport från den europeiska bilbranchen ACEA ut som ett föredöme där det i snitt bara tar sju månader att få en laddstation på plats.