Efter den trettonde dagen med sopstrejk, så meddelar Reno Norden att strejken blivit mindre effektiv. Företaget uppger att det på tisdagen har 37 av 39 sopbilar i drift. De ordinarie sophämtare som är borta från jobbet har ersatts av inhyrd personal.
– Bilarna är ute i två omgångar så att de både kan jobba den ordinarie rundan och åka på reklamationer, säger Helena Lilestrand, kommunikatör på Stockholm Vatten och Avfall.
Sabotage mot containrar
Två sophämtare ska under måndagen ha valt att komma tillbaka till företaget. Dock är effektiviteten hos de sopbilar som är i drift något reducerad, då containrarna som satts ut på stan utsatts för sabotage. Någon har satt hänglås på dem.
– Jag har inte fått någon återkoppling i dag om hur omfattande problemet är. Men våra entreprenörer ronderar de här containrarna dagligen. Skulle det vara lås så knipsas dem, säger Helena Liljestrand.
Läs även: L anklagar sophämtare för fusk med sjukintyg
Under helgen minskade antalet reklamationer för Reno Norden till under 100 stycken. Vid måndagseftermiddagen hade dock 772 reklamationer kommit in. För Liselotte Lööf, vars anställda förra veckan genomförde en sympatistrejk, var antalet reklamationer på måndagen 180 stycken.
På tisdagen körde Liselotte Lööf med full styrka och ordinarie personal, uppger Stockholm Vatten och Avfall.
Uppmanar stockholmare att reklamera
Stockholm Vatten och Avfall säger att reklamationerna är väntade eftersom måndag och tisdag stora hämtdagar.
På Stockholm Vatten och Avfalls webbplats kan du anmäla utebliven sophämtning.
– Vi har bett stockholmarna att reklamera så att vi kan ta reda på var någonstans det finns problem, säger Helena Liljestrand.
Reklamationer för Reno Norden
5 juli: 90 (sopstrejkens första dag)
6 juli: 293
7 juli: 321
8 juli: 81
9 juli: 85
10 juli: 771
11 juli: 1151
12 juli: 1154
13 juli: 939
14 juli: 654
15 juli: 95
16 juli: 106
17 juli: 772
Totalt: 6512
Källa: Stockholm vatten och avfall