• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Cornelia Stenholm, biträdande projektledare för kabeltunneln Anneberg-Skanstull, står uppe på den 240 meter långa tunnelborrmaskinen och berättar att ljudnivån längst fram vid borren ligger på runt 100 dB.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Ljudnivån ligger på runt 100 dB längst fram vid borren, säger Cornelia Stenholm, biträdande projektledare för kabeltunneln Anneberg-Skanstull. Foto: Pia Heick/SVT

Tunnelarbetarens vardag – buller och gegga

Uppdaterad
Publicerad

Nästan 100 dB. Så högt bullrar det när den nya kabeltunneln borras fram mellan Anneberg och Skanstull. Hur är det att jobba i en sådan miljö? Följ med fem kilometer in i berget till tunnelarbetarnas bullriga och leriga arbetsplats 60 meter under jord.

Från tunnelmynningen i Danderyd åker vi en halvtimme innan vi når fram till den jättelika borrmaskinen Elektra som jobbar sig fram genom berget mot Skanstull. Vi befinner oss nästan rakt under Naturhistoriska riksmuseet och det är bullrigt, blött – och halt.

– Det är inte en arbetsmiljö som passar vem som helst, säger Cornelia Stenholm, biträdande produktionsledare för bygget av kabeltunneln Anneberg-Skanstull.

Med det här fordonet transporteras personalen ner genom tunneln till den 240 meter långa borren. En bullrig och skakig resa som tar nästan 30 minuter. Foto: Pia Heick/SVT

240 meter lång tunnelborr

Den 240 meter långa, 1 000 ton tunga tunnelborren består av 20 vagnar. Borren tar sig fram fem centimeter i minuten och har nu kommit halvvägs på kabeltunneln som ska bli 13,4 kilometer lång.

Cornelia Stenholm öppnar dörren till räddningskammaren som finns i den gigantiska tunnelborrmaskinen. Här finns också en liten matsal och verkstäder. I videon ovan ser du mer. Foto: Pia Heick/SVT

  Politiskt mål: Bara elbilar i Stockholms innerstad år 2030

Arbetskraft från hela världen

Att borra en 1,3 mil lång tunnel i tätbebyggt område är en teknisk utmaning. På plats under jord finns tunnelarbetare från hela världen som har specialkompetens – de flesta av dem har jobbat med andra tunnelprojekt tidigare.

Vid tunnelmynningen finns Sankta Barbara – tunnelarbetarnas skyddshelgon. Foto: Pia Heick/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.