Från tunnelmynningen i Danderyd åker vi en halvtimme innan vi når fram till den jättelika borrmaskinen Elektra som jobbar sig fram genom berget mot Skanstull. Vi befinner oss nästan rakt under Naturhistoriska riksmuseet och det är bullrigt, blött – och halt.
– Det är inte en arbetsmiljö som passar vem som helst, säger Cornelia Stenholm, biträdande produktionsledare för bygget av kabeltunneln Anneberg-Skanstull.
240 meter lång tunnelborr
Den 240 meter långa, 1 000 ton tunga tunnelborren består av 20 vagnar. Borren tar sig fram fem centimeter i minuten och har nu kommit halvvägs på kabeltunneln som ska bli 13,4 kilometer lång.
Politiskt mål: Bara elbilar i Stockholms innerstad år 2030
Arbetskraft från hela världen
Att borra en 1,3 mil lång tunnel i tätbebyggt område är en teknisk utmaning. På plats under jord finns tunnelarbetare från hela världen som har specialkompetens – de flesta av dem har jobbat med andra tunnelprojekt tidigare.