De populära hyrcyklarna i Stockholm ser ut att frysa inne under 2019. Orsaken är en punkterad juridisk process där trafikkontoret under onsdagen meddelade att hela upphandlingen måste göras om eftersom processen tagit alldeles för lång tid. Man säger att det enligt stadens jurister inte är möjligt att förlänga det befintliga avtalet med Citybikes ytterligare ett år.
– Vi arbetar nu med en ny upphandling och målsättningen är att ett lånecykelsystem ska finnas på plats så snart som möjligt, men det kommer att bli svårt att klara till våren 2019, säger Jonas Eliasson, förvaltningschef på trafikkontoret i ett skriftligt uttalande.
Hård kritik mot staden
På företaget Clear Channel som haft lånecykelavtalet Citybikes från starten 2006 menar man att trafikkontoret och stadens jurister har fel och kallar hela upphandlingsföljetongen för en ”riktig soppa”.
Claes Kugelberg, operativ chef på Clear Channel, berättar hur man anlitat juridisk expertis för att utreda om det verkligen stämmer att avtalet inte kan förlängas igen. Professor Lars Henriksson vid Handelshögskolan ger Clear Channel rätt; avtalet borde kunna förlängas.
– Frågan om Stockholms lånecyklar har hanterats på ett fullständigt oprofessionellt sätt. Vi bedriver lånecykelverksamhet över hela världen och har aldrig varit med om maken till usel hantering av så viktig fråga. Att det dessutom är ett miljöpartistiskt borgarråd som är ansvarig för denna soppa gör inte saken bättre, säger Claes Kugelberg på Clear Channel.
Under tiden upphandlingskrisen pågår har en privat uppstickare själva ställt ut 1 500 hyrcyklar på Stockholms gator. Systemet lanserades i augusti och kallas EU-bikes och bokas via ett helt annat system än de kommunala hyrcyklarna.
Tittar på andra system
– Vi beklagar att det blir såhär men våra jurister har gjort bedömningen att vi inte kan förlänga avtalet ett år till, om vi gör det kan vi åka på olika typer av skadestånd, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
– Men vi håller på och tittar om vi hittar lösningar genom andra system men också se om vi ska göra en ny upphandlingsrunda.
Ska Stockholm stå utan lånecyklar om man inte hittar lösningen i andra system?
– Vi kan inte göra något annat, alternativet är att vi köper ett eget system och det kan vi inte göra, säger Daniel Helldén (MP).