Udda valaffischer med satir – skojar med valdebatten på sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

”I Sverige talar vi svenska! Cheeseburgare ska heta ostmacka.” eller ”Rösta på oss annars limmar vi fast dig på E4:an”, så lyder två av budskapen på valaffischerna där Mikael Johansson från Täby driver med partiernas ursprungliga reklamaffischer. I skrivande stund har Mikael Johanssons satir-klipp på sociala medier fått omkring en miljon visningar.

– Det exploderade utan att jag hade räknat med det, säger han.

Mikael Johanssons satiriska valaffischer är uppsatta runtom i Stockholm, men allra främst syns de på sociala medier, där de tvistade budskapen fått stor uppmärksamhet.

Mikael Johansson från Täby driver med Sverigedemokraterna inför valet. Foto: SVT

Yngre generationen uppskattar hans satir

På Karlavägen i Stockholm håller Mikael Johansson på att sätta upp affischer och då flockas många barn kring den nye internetkändisen. Men istället för att be om en autograf frågar barnen om en ”follow” på Tiktok.

– Ja, absolut. Vad heter du? (på Tiktok reds.anm.), svarar Mikael och lägger ifrån sig häftapparaten för att ta upp mobilen.

Mikael Johansson och hans affischer blir snabbt igenkända av förbipasserande Tiktok:are. Foto: SVT

Se videon när Mikael Johansson satte upp sina egna affischer på Östermalm i Stockholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2022

Mer i ämnet