Beslutet om att bygga om Västerbron kommer att fattas av trafiknämnden den 30 september.
– I dag är gångbanan så smal att två personer inte kan gå bredvid varandra utan att kliva in på cykelbanan. Det ökar risken för olyckor mellan fotgängare och cyklister, säger Daniel Helldén som är trafikborgarråd i Stockholms stad.
Kostar 68 miljoner
Stockholms stads mål är att minst 60 procent av innerstadsresorna under rusningstrafik ska ske till fots och 15 procent med cykel år 2030. För att förbättra framkomligheten för gående och cyklister ska Västerbron byggas om för 68 miljoner kronor.
SD vill att att ärendet återremitteras eftersom kostnaden ökat redan innan byggstart.
I videon visar Daniel Helldén hur mycket av körbanan som kommer att försvinna i varje körriktning.
Ombyggnaden av Västerbron:
• Börjar under andra kvartalet 2022.
• Då stängs ett körfält i varje riktning av. Hastigheten sänks från 60 till 40 km/timme.
• Gångbanan kommer att bli 1,3 meter bredare.
• Cykelbanan kommer att breddas med 20 cm.
• Bredden på körbanan minskar med 1,5 meter i vardera körriktning.
• Runt 1 800 gångtrafikanter, 12 000 cyklister och 22 000 bilar passerar Västerbron en vanlig vardag.