Undersökningen har mjukvaruföretaget Visma gjort där över 1.100 personer svarade på frågor. Den visar att fyra av tio småföretagare i Uppsala län känner sig stressade över att de inte hänger med i den tekniska utvecklingen och att de därmed tappar i konkurrenskraft.
– Det är en oroväckande att så många som 41 procent av småföretagarna i Uppsala län känner sig så stressade, samtidigt betyder det att fyra av tio företagare borde kunna se möjligheterna med att ta del av det som digitalisering innebär, säger Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma.
Han ser flera fördelar med den tekniska utvecklingen.
– Det är en tidsbesparing, men också att man ökar sin tillgänglighet mot marknaden genom digital försäljning till exempel och många har inte ens tänkt på det här med att en uppdaterad hemsida är en viktig en kontaktyta. Att finnas med en digital närvaro är avgörande, säger Boo Gunnarsson.
Efterlyser positiva exempel
Att visa på positiva exempel på företag i samma branscher är ett av greppen för att få småföretagare att se nyttan med digitala verktyg.
– Ta till exempel en gårdsbutik i Uppsala län som genom att starta en webbshop fick sälja i hela landet. Att hitta de här konkreta exemplen som gör att man känner igen sig och kanske till och med känner ”kan det företaget så kan jag också”, säger Boo Gunnarsson.
Ökad konkurrens från utlandet
Enligt statistik från Tillväxtverket så går det bra för de uppländska företagarna. Var fjärde småföretag tror att de kommer ha fler anställda på tre års sikt, det ligger på samma nivå som rikssnittet. Men samtidigt har andelen småföretag som exporterar fallit från fjorton procent till sju procent under perioden 2002-2014. Enligt Tillväxtverket kan det eventuellt kopplas till att fler företag märker av ökad konkurrens från utländska företag.
Källa: Tillväxtverket