Pawel Trzecinski, iklädd nyongula arbetskläder står framför ingången till lagret i en matbutik. I ena handen håller han en matkasse.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du varför Pawel Trzecinski tycker det är fördelaktigt att äta mat med kort datum. Foto: SVT/Maria Loewen

Allt fler butiker vill rädda mat via appar

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler matbutiker väljer att sälja snart utgången mat via appar. En Uppsalabutik uppger att man lyckats halvera sitt svinn, bland annat genom en av apparna.

– Det bidrar också till att vi inte beställer hem för mycket mat, säger Pernilla Danarö, miljö- och kvalitetsansvarig på ICA Kvantum i Gottsunda.

För ett år sedan anslöt sig Gottsundabutiken till en matapp för att minska matsvinnet. Och de är inte ensamma.

Under de senaste åren har allt fler matbutiker i Uppsala, börjat sälja mat via appar, som annars skulle ha slängts, enligt de två stora matappsföretagen Karma och Too Good To Go. Även caféer och restauranger säljer mat via apparna. Men det är främst inom dagligvaruhandeln som fler använder sig av metoden.

”Det är billigt”

En av de kunder som använder en app för att rädda mat är Uppsalabon Pawel Trzecinski.

– Huvudorsaken är att rädda mat, och så är det billigt, säger han.

I klippet hör du varför butiken väljer att använda matapp

Mer om matappar

Två av de stora appföretagen för matsvinn i Uppsala är Karma och Too Good To Go.

Karma har över 1,5 miljoner registrerade användare i Sverige. Startade 2015.

27% procent fler skapade ett konto i januari 2023 jämfört med januari 2022 (företaget vill ej uppge antal användare).

Antalet anslutna matbutiker i Uppsala län ökade från 119 i januari 2022 till 128 i januari 2023.

Från januari 2022 till januari 2023 hade 8 472 matvaror och portioner räddats i Uppsala län, en ökning med 45%.

Too Good To Go har 900 000 registrerade användare i Sverige. Startade 2020.

I januari 2022 hade företaget 26 169 nya användare och i januari 2023 låg den siffran på 53 063.

Antalet anslutna butiker i Uppsala låg på 18 stycken i januari 2022 jämfört med 53 i januari 2023 (företaget har ej länssiffror).

Under 2022 räddade kunder och partners 170% mer mat än 2021 i Sverige, alltså 540 000 måltider (företaget har ej länssiffror för antal varor/portioner).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.