Enligt egen utsago är Hyresgästkassan en organisation som hjälper sina medlemmar med stöd och råd i bostadsfrågor. Men företaget har tidigare granskats av Hem & Hyra som uppger att huvudmannen bakom företaget har kopplingar till ett tidigare bluffbolag.
Rädd för inkasso
När Amanda fick hem brevet förväxlade hon avsändaren med Hyresgästföreningen och blev rädd för att fakturan skulle gå vidare till inkasso om hon inte betalade.
Efter att ha kontaktat Hyresgästföreningen fick hon dock klart för sig att hon inte hade någon betalningsskyldighet. Det står även i det finstilta på utskicket att något inkassokrav inte kommer skickas ut – men det är för otydligt, menar Amanda.
– De som läser lite dåligt som jag kanske blir rädda och bara betalar in direkt.
Anmälda 45 gånger i år
Hyresgästkassan har anmälts till Konsumentverket minst 45 gånger hittills i år för vilseledande marknadsföring. Det har dessutom gjorts sex anmälningar till polisen de senaste 12 månaderna. Konsumentverket har dock inte inlett något tillsynsärende ännu.
– Det är förbjudet enligt marknadsföringslagen att skicka ut reklam som ser ut som fakturor, säger Malin Thonäng, konsumentrådgivare på Uppsala kommun.
SVT har sökt Hyresgästkassan via mail, men företaget har inte återkommit med svar på våra frågor. På sin hemsida har företaget tidigare skrivit att kritiken mot dem är obefogad och att det rör sig om lögner och smutskastning.
I klippet: Så ser brevet ut